Monday, May 16, 2011

Selamat hari guru - 16hb Mei 2011

Selamat hari guru aku ucapan kepada semua guru2 yang telah mengajar dan mendidikku hingga menjadi AKU pada hari ini!... tanpa mu.. AKU bukan AKU pada hari ini....

Guru Oh Guru.....

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segalanya
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalir nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmah.

Jika hari ini seorang Pedana Menteri itu berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki tahta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di ibu kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang terapung di dulang ilmu
Panggilan keramat “CIKGU” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

Hasil Nukilan Allahyarham SN Dato’ Usman Awang.  Al-Fatihah pada beliau.  “Semoga beliau ditempatkan didalam Syurga MU Ya ALLAH bersama mereka yang beriman. Amin”

2 comments:

  1. Sajak yang boleh menaikkan semangat guru dan boleh juga membuatkan guru menitiskan air mata...

    ReplyDelete
  2. tiada guru tiada la AKU disini... tq guru yang mendidikku & tq jua nabil yang sudi menjengok blog aku ini...

    ReplyDelete