Wednesday, June 22, 2011

Antara mainan dan rokok, mana lebih bernilai?


 Terpanggil untuk berkongsi pengalaman yang aku lalui semalam.  Bukan niat mengajar cuma sekadar berkongsi pendapat dan pengalaman....

 Malam semalam aku telah pergi ke pasaraya berhampiran dengan rumahku untuk membeli beberapa keperluan... Ketika beratur untuk membayar aku telah mendengar rintihan seorang kanak2 perempuan (umurnya tekaanku 7 or 8 tahun) dihadapan ku kepada bapanya “ayah nie kedekut laaa... nak minta beli barang pun tak bagi...” ayahnya buat tak layan jer.. Si ayah nie sedang beratur untuk membayar susu yang pada fikiranku untuk anaknya yang kecik (sebelah tangan sedang memegang seorang kanak2 lelaki kecil).  Hatiku terdetik mungkinkah hujung bulan, si ayahnya itu kekurangan duit kot!. Terpanggil untk bertanya kehendak kanak2 perempuan itu tetapi ku batalkan niat murni itu takut disalah ertikan...

 Namun hatiku mula terbakar tak kala si ayah nie boleh pulak meminta sekotak rokok rasanya Dunhill yang berharga RM10 (kalau tak silap laa).. bleh plak dia membayarnya.. ku lihat sikecil tadi keluar mengikut ayahnya sambil kepala tertunduk lesu dari pasaranya itu dengan penuh kehampaan...

 Apa laaa.. salahnya kalau dipenuhi kehendak anak itu yang barangkali nilai mainan itu tak sampai pun RM3... nak jer rasa dihati membayarkan barang itu dan bagi pada kanak2 itu.. sesungguhnya aku tak paham dimanakah akal fikiran seorang ayah yang bleh membakar diri dan wang ringgit tapi tak pandai menjaga hati si kecil itu...

 Aku takkan rasa tersingguh kiranya kanak2 itu meminta mainan yg nilainya puluhan ringgit.. paham! Hujung bulan... aku pun sengkek...

 Benda yang pasti HARAM tu bleh dibeli tapi mainan yang mampu buat sikecik tersenyum lebar tak mampu beli biarpun nilainya murah.... sungguh buat aku langsung tak PAHAM!!!

 Pesanku pada Ibubapa yang perokok tu.. “Letaklah akal fikiranmu di kepala yang diatas bukannya dikapla lutut lu di bawah... lu pikir laaa sendiri...”

2 comments: